Eerste blik op Citrix Cloud

31 augustus 2017 om 11:20 Rob Boevéé

Cloud computing is helemaal hip en veel bedrijven vragen zich af of het wat voor ze is en wat ze ermee kunnen. Citrix geeft hier zijn eigen invulling aan.

In mei 2015 kondigde Citrix, Citrix Workspace Cloud aan.

Citrix is toen begonnen met vier diensten: App en Desktop services, Lifecycle Management, Secure Document en Mobility. Het idee van Citrix was en is om de management laag vanuit de cloud aan te bieden zodat het beheer van deze componenten voor klanten tot het minimum beperkt worden.

In mei 2016 werd Citrix Workspace Cloud (zoals we gewend zijn bij Citrix) hernoemd naar Citrix Cloud.

Sinds de naamswijzigings zijn er al heel veel zaken veranderd. Zo is er sinds april 2017 XenApp en XenDesktop essentials aan de diensten toegevoegd. Daarnaast zijn alle diensten hernoemd en zijn er nu de volgende diensten vanuit Citrix Cloud beschikbaar:
-      XenApp en XenDesktop services (App en Desktop services)
-      Sharefile (Secure Documents)
-      XenMobile services (Mobility services)
-      Smart tools (lifecycle management)

Voor veel bedrijven kan Citrix Cloud een uitkomst bieden, minder beheer op infra betekent dat het werk sneller en eventueel met minder mensen kan.

Let er echter wel op dat met Citrix Cloud enkel de beheercomponenten ergens anders staan. Kijken we naar een traditionele XenApp/XenDesktop omgeving dan betekent dit dus dat er voor de Citrix infrastructuur de volgende systemen niet langer lokaal aanwezig hoeven te zijn, 2 delivery controllers, 2 MSSQL servers, 2 Storefront servers, 2 PVS servers.

Kijken we naar de financiële aspecten dan kan dit 8 Windows server licenties en 2 MSSQL licenties schelen.

In het volgende artikel ga ik verder in op de XenApp en XenDesktop services.

Wil je meer weten over Citrix Cloud neem dan contact op met een van onze account managers.

0 reacties

Reageer